Κεντρική

Καταστροφολογία

Μεταναστευτικά Ρεύματα και Προσφυγικές Ροές: Μια άλλη ανάγνωση.

Η αξιοποίηση της στατιστικής στη διαδικασία δημιουργίας αληθοφανών εντυπώσεων θεωρείται δεδομένη. Όποτε συμβαίνει αυτό, και συμβαίνει συχνά, έχει σαν σκοπό την υποδαύλιση του φόβου, ώστε να κινητοποιηθούν κεφάλαια και να διευρυνθούν κομματικά ακροατήρια. Στην προκειμένη περίπτωση η παραπειστική πληροφόρηση προέρχεται από τις υπεράνω υποψίας υπηρεσίες του ΟΗΕ, όπως η UNHCR. Αυτή, επειδή θεωρεί ότι μόνιμα υποχρηματοδοτείται, δραματοποιεί τα μεγέθη και ανεβάζοντας τα επίπεδα συναγερμού πιέζει για την ενίσχυση της χρηματοδότησής της. Φυσικά διάφορα ΜΜΕ και άλλοι σαφώς αναχρονιστικοί θεσμοί αναπαράγουν μεγαφωνικά την κινδυνολογία, πρωτίστως για τους δικούς τους λόγους. Μια από τις παρενέργειες αυτής της αξιοθρήνητης συμπεριφοράς είναι η ενεργοποίηση των φοβικών αντανακλαστικών ομάδων του πληθυσμού, τα οποία γνωρίζουν να εκμεταλλεύονται αρκούντως τόσο οι αντιδραστικοί πατριδοκάπηλοι, όσο και οι ονειροπαρμένοι προοδευτικοί. Οι μεν απαιτώντας φράχτες και συρματοπλέγματα, οι δε προσπαθώντας να κεφαλαιοποιήσουν τα παρακμιακά φαινόμενα του οικονομικού ιμπεριαλισμού.

Felix culpa

 Felix culpa

Η λατινική έκφραση felix culpa δηλώνει το ευτυχές αμάρτημα και προέρχεται από τον Ιερό Αυγουστίνο. Η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία αναφωνεί το felix culpa στον ύμνο Exultet, ο οποίος ψάλλεται κατά τη διάρκεια της πλέον σημαντικής τελετής του χρόνου: της αναστάσιμης λειτουργίας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η Εκκλησία εορτάζει την ενοχή των προγόνων. Το προπατορικό αμάρτημα επέφερε τη λύτρωση μέσω της ταπείνωσης, του μαρτυρίου και της σταύρωσης Του Υιού του Θεού1.

Παλαιοημερολογίτικος Πολιτικαντισμός

Αυτά που ακολουθούν θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν και ως λογικοί ακροβατισμοί. Θα τους επιχειρήσω όμως, γιατί η ιστορία δεν γράφεται ούτε κατ’ επίκληση του παράδοξου, ούτε με βάση τις συμπτώσεις. Όταν το κάνει δεν είναι ιστορία. Εξ ιστορίης αναιρεθείσης της αληθείας το καταλειπόμενον αυτής ανωφελές γίγνεται διήγημα έγραφε ο Πολύβιος το 2ο π.Χ. αιώνα. (Ιστορίαι Ι, 14)

Στα μέσα αυτού του μήνα ο Επικεφαλής Οικονομολόγος του ΔΝΤ, Maurice Obstfeld, εξηγούσε στην έδρα του Οργανισμού στην αμερικανική πρωτεύουσα τους λόγους που οι εκτιμήσεις του θεσμού για την παγκόσμια ανάπτυξη θα έπρεπε να αναθεωρηθούν προς τα κάτω. Προκαλεί πλέον θυμηδία η περίπου διαρκής επαλήθευση της αναξιοπιστίας του ΔΝΤ, του οποίου τα στελέχη επιβεβαιώνουν σχεδόν μόνιμα τον ορισμό που θέλει τους οικονομολόγους να είναι οι αξιολύπητοι εκείνοι τύποι, οι οποίοι μας εξηγούν φέτος τους λόγους που απέτυχαν οι περυσινές τους προβλέψεις.

Panama What?

  • 19 Απρίλιος 2016
  • Ζωή
Panama What?

‛Ρίζα γὰρ πάντων τῶν κακῶν ἐστιν ἡ φιλαργυρία.

Ρίζα όλων των κακών είναι η απληστία.

(Πρώτη Επιστολή Παύλου προς Τιμόθεον 6,10)

Οι δηλώσεις του Mark Pieth, Καθηγητή του Ποινικού Δικαίου και επί 24 χρόνια Επικεφαλής της Ομάδας Εργασίας του ΟΟΣΑ με αντικείμενο την Καταπολέμηση της Διαφθοράς και έδρα στην ελβετική Βασιλεία, οριοθετούν τις βασικές παραμέτρους και κατ’ επέκταση την προέλευση της μιας όψης του εν λόγω ζητήματος: Οι πολιτικοί δεν δείχνουν κανένα ενδιαφέρον να αποστραγγίσουν τους φορολογικούς παραδείσους. Αν δεν ήθελαν να τους διατηρήσουν, θα μπορούσαν να τους αφανίσουν την επόμενη ημέρα. Την αντιφατική συμπεριφορά των Ευρωπαίων και των Αμερικανών τη θεωρεί ενδεικτική της ύπαρξης υπόγειων διαύλων διεκπεραίωσης ευαίσθητων κρατικών υποθέσεων. Επισημαίνει ακόμη ότι οι φορολογικοί παράδεισοι αποτελούσαν ανέκαθεν τη συγκαλυμμένη δίοδο εξυπηρέτησης των χρηματοδοτικών αναγκών των Μυστικών Υπηρεσιών.

Η άλλη πλευρά φωτίζεται και απορρέει από το ακόρεστο πάθος για πλουτισμό και υπαγορεύεται από την ακαταμάχητη επιθυμία για διάκριση, που και τα δύο αποτελούν ειδοποιά γνωρίσματα των διάφορων παραλλαγών της επικρατούσας κοινωνικοοικονομικής αντίληψης. Και ειδικότερα στην casino εκδοχή του καπιταλιστικού συστήματος. Είτε αυτό λειτουργεί υβριδικά, σχεδιασμένο κεντρικά και ελεγχόμενο δήθεν δημόσια, είτε αυτό δρα στην αυθεντικότερη, υποτίθεται φιλελεύθερη, μορφή του αχαλίνωτα.

Η Τέχνη της Απραξίας

Στον απόηχο των Panama Papers, των WikiLeaks και της Αξιολόγησης κάποιοι σχεδιάζουν και μια άλλη, και μάλιστα χειρότερη Κόλαση τόσο για τους (νεο)αντιδραστικούς, όσο και για τους (ψευτο)προοδευτικούς φιλελέδες. Ο Victor Everhardt είναι ένας από αυτούς. Ο 47χρονος δικηγόρος και αντιδήμαρχος της τέταρτης μεγαλύτερης πόλης της Ολλανδίας, της Ουτρέχτης, εισηγείται τη μηνιαία καταβολή ενός μισθού 1.200 ευρώ σε κάθε άεργο και απράγμονα πολίτη. Το συγκεκριμένο είδος πληρωμής, σε αντίθεση με τα συνήθη επιδόματα ανεργίας και τις διάφορες κοινωνικές παροχές, δεν θα εξαρτάται από προϋποθέσεις, ούτε και θα υπόκειται σε υπηρεσιακούς ελέγχους.

Οι Ανεπίδεκτοι

Η επίκαιρη πολιτική αντιπαράθεση μου θυμίζει ένα ιστορικό ανέκδοτο, που συνέβη ακριβώς πριν 200 χρόνια. Ευχαρίστως το μοιράζομαι μαζί σας.

Virtus post Nummos

Money talks, Bullshit walks1.

Θυμόσοφο Αμερικανικό Ρητό.

Ο πολιτισμός του κοινωνικού αποκλεισμού που στηρίζεται στη θεσμοθετημένη ασυδοσία δεν ενδημεί μόνο στη χώρα μας. Αλλ’ αυτό είναι γνωστό. Εκείνο που συνήθως μας διαφεύγει αφορά τα μεγέθη. Και μια απλή ανάγνωση τους αρκεί για να δείξει ότι οι περισπούδαστες θεωρίες των απολογητών της πλουτοκρατίας αποτελούν προφάσεις εν αμαρτίαις. Σ’ αυτό που σίγουρα θα μπορούσε να συμφωνήσει κάποιος με τους κυρίους αυτούς είναι ότι οι μεταρρυθμίσεις καθίστανται πλέον, εκτός από επιτακτικές, και αναπόφευκτες. Η ριζική διαφορά μας έχει να κάνει με το περιεχόμενο και το στόχο των αλλαγών. Το γεγονός ότι η εδώ συγκυβέρνηση εξαρτά την πολιτική της επιβίωση από την έκβαση της σύγκρουσης με ορισμένους κατσαπλιάδες2 της εντόπιας κλεπτοκρατίας προσθέτει στοιχεία δραματικότητας. Στις πολιτισμένες χώρες της Εσπερίας η σοβούσα αντιπαράθεση μπορεί να στερείται θυμικής έντασης και υποκριτικών ικανοτήτων, τα αναπληρώνει όμως με κολοσσιαίους κεφαλαιακούς όγκους, οι οποίοι της προσδίδουν χαρακτηριστικά τιτανομαχίας.

Τα Καυδιανά Δίκρανα.

Λέγουσιν οι Άραβες επιστεύσαμεν. Ειπέ αυτοίς δεν είναι αληθές.

Είπατε μάλλον, ησπάσθημεν τον Ισλαμισμόν.

Διότι η πίστις δεν εισέδυσεν εισέτι εις την υμετέραν καρδίαν.

Το Ιερό Κοράνιο, Κεφάλαιο ΜΘ΄, Στίχος 14.

Μετάφραση-Σχόλια Γεράσιμου Ι Πεντάκη,

Εκδόσεις Δημιουργία-Απ Χαρίσης, Δεύτερη Έκδοση 1995, Σελ 382.  

Σε περιόδους αμφιβολίας και φόβου ο συντηρητισμός έχει το πλεονέκτημα. Προτείνοντας δοκιμασμένες πρακτικές, υπόσχεται ασφαλείς λύσεις. Αυτό, όπως τώρα, δεν είναι πάντα σωστό, ενώ λίγες φορές είναι χρήσιμο. Και δεν είναι σωστό και χρήσιμο όχι επειδή έτσι θέλει κάποια σπουδαιοφανής θεωρία, αλλά επειδή, παρ’ όλα αυτά, αντίκειται στο αισθητήριο και τη βούληση μιας ευρείας πλειοψηφίας των πολιτών της Ενωμένης Ευρώπης. Με την έννοια αυτή οι αγχωμένες κραυγές για περιχαράκωση, όσο ελκυστικές κι αν ακούγονται, είναι αναχρονιστικές. Συνιστούν σπασμωδικές προτάσεις οπισθοδρόμησης. Είναι το σημείο όπου η αντίδραση, αξιοποιώντας την απειλή και τον τρόμο, επιβάλλεται στη συντήρηση. Σ’ αυτό το σημείο βρίσκεται η Ευρώπη σήμερα. Στη χρονική συγκυρία όπου η ανάγκη για άμυνα και προστασία τείνει να υποκατασταθεί από την αστυνομοκρατία και την επιθετικότητα.

Ένεκα η Περίστασις

Ο λήσταρχος Γεώργιος Καραθανάσης, καταπατώντας κάθε άγραφο νόμο εμπιστοσύνης, αλληλεγγύης και συντροφικότητας, δολοφόνησε στις 20 Ιουνίου 1923 στην περιοχή βλαχόλακος της Αράχοβας, τρείς επικηρυγμένους, όπως και ήταν και ο ίδιος, συντρόφους του προκειμένου να εξασφαλίσει την αμνήστευσή του βάσει του άρθρου 34 του νόμου ΤΟΔ΄ του 1871 περί ληστείας. Ο ειρηνοδίκης της Αράχοβας Ζάγκας και ο διευθυντής της αστυνομίας Λειβαδιάς Τζάντζιμος υποδέχτηκαν τον δολοφόνο με ανοιχτές αγκάλες. Η σκηνή αποθανατίστηκε σε φωτογραφία, που δημοσιεύτηκε τις επόμενες μέρες στις εφημερίδες, μαζί με τα κομμένα κεφάλια των ληστών Παπαϊωάννου, Κηρύκου και Φαρμάκη. Κατ’ απαίτησιν του ενθουσιώδους πλήθους, που είχε σωρεύσει για να παρακολουθήσει την τελετή της παράδοσης- αποκατάστασης , ο Γ Καραθανάσης αναγκάστηκε να εκφωνήσει λόγο, όπου μεταξύ άλλων τόνισε: Ένεκα η περίστασις, το οποίον δηλαδή ήτο καθήκον μου και έτσι εφόνευσα τους τρείς ληστάς δια να ησυχάσει ο τόπος και οι συμπατριώται μου.

2035

2035

Όταν μετά από είκοσι χρόνια οι ίδιοι πολιτικοί, με άλλα ονόματα, θα επιλύουν τα ίδια προβλήματα στους ίδιους τόπους, η τεχνολογία θα έχει πραγματοποιήσει ένα ακόμη τεράστιο βήμα για την ανθρωπότητα: θα έχει μεταφέρει τη ματαιοδοξία, το φθόνο και την αρπακτικότητά μας στον Άρη. Θα έχει μεταφέρει και την περιέργειά μας. Ας επιχειρήσουμε μια φανταστική απόδραση ως περίεργοι.

Συντεταγμένες

Σκοπός της ενημερωτικής αυτής ιστοσελίδας είναι η αναζήτηση των αιτιών και η εκτίμηση των αποτελεσμάτων των μείζονος σημασίας αποφάσεων στην πραγματικότητα. Οι προτάσεις της διαμορφώνονται από τις επιπτώσεις των αποφάσεων αυτών στην κοινωνική ευημερία και πρόοδο. Η φιλοδοξία της είναι να ενισχύσει τις προσπάθειες εκείνων που εργάζονται για αυτό το σκοπό.

Πνευματικά Δικαιώματα

   Ευχαριστούμε που μας επισκεφτήκατε. Σας υπενθυμίζουμε τα σχετικά με τα πνευματικά δικαιώματα. Παρακαλούμε σεβαστείτε τα. Ως πράξη αντίστασης.     

  

Facebook Like

Επικοινωνία