17:11  Σάββατο, 20  Απριλίου  2024 
elendetr
Τετάρτη, 18 Αυγούστου 2021 18:27

Αφγανιστάν: Η Επόμενη Μέρα.

In der internationalen Politik geht es nie um Demokratie oder Menschenrechte.

Es geht um die Interessen von Staaten. Merken Sie sich das, egal, was man Ihnen im Geschichtsunterricht erzählt.*

Egon Bahr, 13 Dezember 2013, Rhein Necker Zeitung.

Στις 28 Ιουλίου, ο υπουργός Εξωτερικών της Κίνας Wang Yi συναντήθηκε με μια αντιπροσωπεία των Ταλιμπάν με επικεφαλής τον Mullah Abdul Ghani Baradar στο Πεκίνο. Ο 53-χρονος Mullah Abdul Ghani Baradar, έμπιστος και υπαρχηγός του Mullah Omar, που είχε αρχίσει την αγωνιστική του δράση ως Μουτζαχεντίν κατά των σοβιετικών εισβολέων τη δεκαετία του 1980, θεωρείται ο ηγέτης των νικητών Ταλιμπάν.

Αν και ήταν γνωστό ότι το Πεκίνο διατηρούσε σχέσεις με τους Ταλιμπάν, στη δημοσιότητα που δόθηκε στη συνάντηση το γεγονός χαρακτηρίστηκε, μάλλον υποκριτικά, ως ασυνήθιστο. Στη συνέχεια θα φανούν οι οικονομικοί λόγοι της δυσανεξίας των δυτικών απέναντι στους Ταλιμπάν. Οι πολιτικά αφελείς και οι ιστορικά αδαείς μπορούν να πιστεύουν ότι η απέχθεια των δυτικών προς τους Ταλιμπάν έχει ανθρωπιστικό υπόβαθρο.

Δευτέρα, 09 Αυγούστου 2021 04:42

Η Αιώνια Επιστροφή

Οι άνθρωποι προβάλλουν στο κοσμικό σύμπαν την απαίτησή τους για δικαιοσύνη και παίρνουν πίσω σαν απάντηση την υπόσχεση της τιμωρίας των ενόχων με τη μεγεθυμένη ηχώ της δικής τους φωνής.

Στην αιώνια μετάβαση από την αρχαϊκή (750 - 480 π.Χ) στην κλασική εποχή (480 – 323 π.Χ.) οι Έλληνες υπήρξαν αρκετά ρεαλιστές ώστε να μην κρύβουν από τους εαυτούς τους το αναμφισβήτητο γεγονός ότι οι φαύλοι θάλλουν σαν πράσινο δαφνόφυλλο.

Αυτός υπήρξε ένας από τους βασικούς λόγους που στην κλασική εποχή άρχισε να αποκρυσταλλώνεται η πεποίθηση ότι αν οι μύλοι των θεών αλέθουν, αλέθουν αργά και επιλεκτικά. Μόνο στα μάτια των πιστών του δόγματος της κληρονομικής ενοχής παραμένει υπαρκτή η ανταποδοτική κίνησή τους. Ωστόσο ήδη στα τέλη του 4ου και στις αρχές του 3ου αιώνα π.Χ. ο κυνικός Βίων ο Βορυσθενίτης υπενθύμιζε πως ο θεός, τιμωρώντας το γιο επειδή εγκλημάτησε ο πατέρας, συμπεριφέρεται σαν το γιατρό που δίνει φάρμακο στο παιδί για να γιατρέψει τον γονιό. Ακολούθησε ο χριστιανισμός που με το μυστήριο της βάπτισης που υπόσχεται τον καθαρμό από το προπατορικό αμάρτημα. 

Πέμπτη, 05 Αυγούστου 2021 15:41

Η Οργή των Καταστραμμένων

Η οργισμένη αγανάκτηση των καταστραμμένων πολιτών μπορεί να αναστατώνει όσους δεν έχουν σχέση με την κοινωνική πραγματικότητα των πολιτών που δεν είναι κληρονόμοι ή πορφυρογέννητοι1. Μπορεί επίσης να εκπλήσσει τους αστοιχείωτους και τους τζουτζέδες2.

Οι κανόνες του πολιτικού καθωσπρεπισμού και το εκφραστικό περιεχόμενο της επικοινωνιακής ορθοφωνίας που πασχίζει να ορίσει η καμαρίλα3 είναι το αθεμελίωτο καταφύγιο και η ξεθωριασμένη ηθικολογία των ευνούχων και των παλλακίδων της εξουσίας. Ματαιοπονούν όσοι πιστεύουν ότι αν ελέγξουν τα μέσα και χειραγωγήσουν τα δίκτυα θα εξαφανίσουν την κραυγαλέα απόρριψη. Η σπουδαία Yōko Ogawa γράφει: Ακόμα κι αν εξαφανιστεί το χαρτί, οι λέξεις θα παραμείνουν4.

Ο Niccolò Machiavelli είναι σαφής, κατηγορηματικός και έχει απόλυτο δίκαιο όταν λέει: Οι άνθρωποι ξεχνούν πιο γρήγορα το θάνατο του πατέρα τους παρά την απώλεια της περιουσίας τους5.

Κυριακή, 25 Ιουλίου 2021 13:02

Περί Μνησικακίας

Ο χαρακτηρισμός των πράξεων που οδήγησαν σ’ αυτήν την ανάρτηση ως μικροπρεπών θα ήταν άστοχος. Αναφέρομαι στη σκόπιμη περιφρόνηση της προκριματικής προσπάθειας του Λευτέρη Πετρούνια από τον δημόσιο τηλεοπτικό φορέα. Αναφέρομαι επίσης και στην ταπεινωτική αναδίπλωση της προεδρίας της ελληνικής δημοκρατίας όσον αφορά την παρασημοφόρηση του Ιάσονα Αποστολόπουλου.

Οι ανθρωπολόγοι χωρίζουν τις περιόδους της ανθρώπινης ιστορίας σε κοινωνίες εντροπής και κοινωνίες ενοχής. Ζούμε σε μια κοινωνία ενοχής. Σε μια κοινωνία εντροπής η δημόσια εικόνα, η κοινή γνώμη και η ηθική υπόσταση αποτελούν το υπόβαθρο της πολιτικής συμπεριφοράς. Είναι ο λόγος που αυτοκτονεί ο Αίαντας. Είναι ο λόγος που ο Ιωάννης Καποδίστριας βαδίζει αγέρωχα και με ανοιχτά τα μάτια προς εκείνους που γνωρίζει ότι βρίσκονται εκεί για να τον δολοφονήσουν. Αυτός είναι και ο λόγος που ο πρωθυπουργός δεν χρειάζεται να αντιδρά στις βρισιές και στις κατηγορίες. Η επικοινωνιολογία διδάσκει ότι και η αρνητική δημοσιότητα συνιστά διαφήμιση. Ιδιαίτερα αν ελέγχεις τα συστημικά μέσα. Ο εφοπλιστής και ο δημοσιογράφος μπορούν να ωρύονται και να βυσσοδομούν* όσο θέλουν. (*βυσσοδομώ: σχεδιάζω κρυφά και ύπουλα κάτι κακό για κάποιον· μηχανορραφώ)

Παρασκευή, 23 Ιουλίου 2021 10:00

Όμορφος Μπερδεμένος Κόσμος

Στα διάφορα ανατρεπτικά που έχει επιφέρει η πανδημία θα πρέπει να αναγνωριστεί και ο απόλυτος αποπροσανατολισμός των ιδεολογικών χώρων.

Η ρευστοποίηση των ορίων δεν εγκυμονεί μόνο κινδύνους. Προσφέρει και ευκαιρίες. Η επινόηση του χρήματος οδήγησε στην γέννηση της δημοκρατίας*. Η βία δεν είναι η μοναδική μαμή της ιστορίας.

Και ενώ διάφοροι που αυτοπροσδιορίζονται ως αριστεροί καλούν τους θεωρητικά προοδευτικούς πολίτες σε ανυπακοή, η αμφισβήτηση και η απειθαρχία με επίκαιρη αφορμή τους εμβολιασμούς, εκπορεύονται από τους δεξιούς συντηρητικούς και την ακροδεξιά αντίδραση.

Από την άλλη μεριά οι καθεστωτικοί αριστεροί, που εδώ και καιρό νοηματοδοτούν και ταξινομούν αυθαίρετα και εργολαβικά το περιεχόμενο των όρων του σύγχρονου πολιτισμικού καθωσπρεπισμού, επιδίδονται στην ψηφοθηρική υπεράσπιση μιας ελευθερίας που κινείται στα όρια της ασυδοσίας. Δηλαδή του αμφίσημου δικαιώματος στην άρνηση της συμμόρφωσης με τους νόμους.

Τρίτη, 13 Ιουλίου 2021 08:03

Θάλασσα Ομίχλης

Αν θα έπρεπε να αναπαραστήσω εικαστικά την τρέχουσα πραγματικότητα, θα επέλεγα το αριστούργημα της επικεφαλίδας.

Η πολιτική συμπεριφορά των δυτικών κυρίως ηγεσιών μοιάζει με την προσπάθεια του βαρόνου Μινχάουζεν (Hieronymus Carl Friedrich von Münchhausen, 1720-1797) που πάσχιζε να βγει από τον βάλτο τραβώντας τον εαυτό του από τα μαλλιά.

Με μια άλλη διατύπωση: Τι εξυπηρετεί η αγωνιώδης προειδοποίηση της αμερικανικής Υπηρεσίας Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) για αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης του συνδρόμου Guillain-Barré, που σχετίζεται με την χορήγηση του εμβολίου Johnson & Johnson κατά της Covid-19. Κι αυτό μετά την εμφάνιση 100 τέτοιων περιπτώσεων, από τις οποίες μια θανατηφόρα, ύστερα από τη χορήγηση 12,8 εκατομμυρίων δόσεων του φαρμάκου. Και μάλιστα με την επισήμανση των αξιωματούχων της υγείας ότι τα οφέλη του εμβολίου υπερτερούν των κινδύνων. Το ίδιο είχαν κάνει και τον Απρίλιο, επικαλούμενοι περιπτώσεις αιματικών θρομβώσεων και επιβάλλοντας αναστολή χρήσης του σκευάσματος για δέκα ημέρες.

Κανένας δεν κοροϊδεύει κανέναν. Κανένας δεν μπορεί να κοροϊδέψει κανέναν. Μια ερμηνεία στη βάση των εταιρικών ανταγωνισμών παραείναι απλοϊκή για να είναι αρκετή.

Για πρώτη φορά μετά από χρόνια, αριθμός διαδηλωτών, των οποίων το μέγεθος τα διεθνή δίκτυα εκτιμούν σε χιλιάδες, βγήκε στους δρόμους στην Κούβα κατά της σοσιαλιστικής κυβέρνησης. Η αλλαγή εξουσίας στο Κομμουνιστικό Κόμμα φαίνεται ότι συναντάει εμπόδια. 

Ειδικά στην πόλη San Antonio de los Baños, νοτιοδυτικά της πρωτεύουσας Αβάνα, αρκετές εκατοντάδες άνθρωποι διαμαρτυρήθηκαν για τις ελλείψεις, τους περιορισμούς και τη διαδικασία των εμβολιασμών, όπως φαίνεται σε βίντεο και φωτογραφίες που δημοσιεύονται σε κοινωνικά δίκτυα. Υπήρξαν επίσης διαδηλώσεις στην Αβάνα και στις πόλεις Holguín, Matanzas, Camagüey και Santiago de Cuba. Ακούστηκε επίσης και το σύνθημα: Κάτω η Δικτατορία. 

Ο διάδοχος του Raúl Castro, Μιγκέλ Ντιάζ-Κανέλ, Πρώτος Γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος (PCC), επισκέφτηκε την πόλη Σαν Αντόνιο ντε Λος Μπάνος και απευθύνθηκε στους Κουβανούς από την κρατική τηλεόραση: Δεν θα εγκαταλείψουμε την κυριαρχία του κράτους και την ανεξαρτησία αυτού του έθνους. Αν θέλετε να καταλύσετε την επανάσταση, θα πρέπει να περάσετε πάνω από τα πτώματά μας. Ο Πρόεδρος Miguel Díaz-Canel δήλωσε ακόμη ότι οι διαμαρτυρίες προκαλούνται από μισθοφόρους που προσλήφθηκαν από τις ΗΠΑ για να αποσταθεροποιήσουν τη χώρα και τόνισε στο τηλεοπτικό μήνυμά του: Η εντολή για τη μάχη έχει δοθεί - Στους δρόμους, επαναστάτες!

Πέμπτη, 17 Ιουνίου 2021 12:14

Δυστοπία

Μ' ένα καλοκάγαθο χαμόγελο ο Αμερικανός Πρόεδρος επισφραγίζει την είσοδό μας στη νέα πραγματικότητα. Η εξοικείωσή μας με σπάνιες, αλλά θεμελιώδεις πλέον,  έννοιες, όπως η δυστοπία και η κοινωνική παράνοια, θα ήταν χρήσιμη. Οι όροι αυτοί θα αποτελέσουν τους οδοδείκτες στους δρόμους της κανονικότητας που διαμορφώνεται. Με τους παράγωγους χαρακτηρισμούς των εννοιών αυτών θα προσδιορίζονται οι ήρωες και οι αντιήρωες της εποχής που θα διαρκέσει.

Πριν από ένα χρόνο ο Henry Kissinger σε άρθρο του στη Wall Street Journal (April 3rd, 2020) εκτιμούσε ότι: Η πολιτική και οικονομική αναταραχή που ξέσπασε μπορεί να διαρκέσει ολόκληρες γενιές [...] Με το να διαφωνούμε τώρα για το παρελθόν απλά γίνεται δυσκολότερο να κάνουμε αυτό που πρέπει. Ένα μήνα αργότερα, την 1η Μαΐου, το περιοδικό New Yorker τιτλοφορούσε ένα κύριο άρθρο του με το ερώτημα: Ο κορονοϊός θα δημιουργήσει μια πιο προοδευτική ή μια πιο δυστοπική κοινωνία; Οι εξελίξεις δείχνουν σαφώς το δεύτερο.

Η λέξη δυστοπία είναι αντιδάνειο από τον αντίστοιχο αγγλικό όρο dystopia και ετυμολογείται από τα αρχαία ελληνικά δυσ- και τόπος. Εξηγώντας την έννοια το λεξικό Cambridge English Dictionary, λέει: A very bad or unfair society in which there is a lot of suffering, especially an imaginary society in the future, after something terrible has happened. (Μια πολύ κακή ή άδικη κοινωνία στην οποία υπάρχουν πολλά δεινά, ειδικά μια φανταστική κοινωνία στο μέλλον, μετά από κάτι τρομερό που έχει συμβεί)

Στο βιβλίο του:The Paranoid Style in American Politics (1964) ο Richard Hofstadter, καθηγητής της ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Columbia, εξηγούσε: Η προτίμηση στις συνωμοσίες ερμηνεύεται με τη χρήση των διαγνωστικών κατηγοριών της ψυχιατρικής στην κοινωνική σκέψη. Πρόκειται για δύο φαινόμενα παράνοιας. Μόνο που ο ψυχιατρικά παρανοϊκός βλέπει όλο τον κόσμο να συνωμοτεί εναντίον του, ενώ ο κοινωνικά παρανοϊκός πιστεύει ότι η δίωξη των αποκρυφιστικών δυνάμεων στοχεύει στη δική του ομάδα, στο δικό του έθνος, στη δική του θρησκεία. Ο κοινωνικά παρανοϊκός είναι, θα έλεγα, πιο επικίνδυνος από τον ψυχιατρικό, διότι βλέπει να συμμερίζονται τις εμμονές του εκατομμύρια άλλοι και έχει την εντύπωση ότι ενεργούν ενάντια στη συνωμοσία ανιδιοτελώς.   

Labor omnia vincit (Η εργασία τα νικάει όλα). Αυτό είχε επισημάνει ο Βιργίλιος στα Γεωργικά του (Ι, 145-146) 37 - 30 π.Χ. στην Καμπανία της Ιταλίας. Και οι Μήδοι τελικά πέρασαν από τις Θερμοπύλες. Αλλά μόνο για να συναντήσουν τη Μοίρα τους μερικές εβδομάδες αργότερα στη Ναυμαχία της Σαλαμίνας στις 22 Σεπτεμβρίου του 480 π.Χ. 

Θερμοπύλες

Τιμή σ’ εκείνους όπου στην ζωή των
ώρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες.
Ποτέ από το χρέος μη κινούντες·
δίκαιοι κ’ ίσιοι σ’ όλες των τες πράξεις,
αλλά με λύπη κιόλας κ’ ευσπλαχνία·
γενναίοι οσάκις είναι πλούσιοι, κι όταν
είναι πτωχοί, πάλ’ εις μικρόν γενναίοι,
πάλι συντρέχοντες όσο μπορούνε·
πάντοτε την αλήθεια ομιλούντες,
πλην χωρίς μίσος για τους ψευδομένους.

Και περισσότερη τιμή τούς πρέπει
όταν προβλέπουν (και πολλοί προβλέπουν)
πως ο Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος,
κ’ οι Μήδοι επί τέλους θα διαβούνε.

Κ.Π. Καβάφης. 1901, 1903.
 
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Google Analytics το 30% των επισκεπτών της σελίδας διαβάζει τις αναρτήσεις στα αγγλικά, χρησιμοποιώντας τη μεταφραστική υπηρεσία της Google. Τα ποιητικά κείμενα όμως απαιτούν μια πιο προσεγμένη απόδοση της γλώσσας. Με σκοπό τη διευκόλυνσή τους, παραθέτω μια φιλολογική μετάφραση με κάποια ερμηνευτικά σχόλια από τη σελίδα musings of a brush:

Thermopylae
Honor to those who in the life they lead
define and guard a Thermopylae.
Never betraying what is right,
consistent and just in all they do
but showing pity also, and compassion;

Μέχρι στιγμής, η ταυτότητα και το κίνητρο του άνδρα που πρωταγωνίστησε στο θλιβερό και ανούσιο επεισόδιο παραμένουν αδιευκρίνιστα. Σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων AFP, οι τοπικές αρχές ανακοίνωσαν ότι ο δράστης και ένας ακόμα πολίτης ανακρίνονται από την χωροφυλακή. Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες, ο άντρας φώναξε "Κάτω ο Μακρον-ισμός" καθώς χαστούκισε τον πρόεδρο. Κάποιες πηγές ισχυρίζονται ότι πρόκειται για ακροδεξιό φιλομοναρχικό. (Αρχικά υποστηρίχτηκε ότι επρόκειτο για αναρχικό)

Οι πολιτικοί κατήγγειλαν άμεσα το περιστατικό. Ο πρωθυπουργός Jean Castex τόνισε στην Εθνοσυνέλευση λίγο αργότερα ότι "δημοκρατία σημαίνει συζήτηση και νόμιμη διαφωνία και σε καμία περίπτωση βία, προπηλακισμούς και ακόμη λιγότερο σωματική επίθεση". Ο αριστερός ηγέτης Jean-Luc Mélenchon εξέφρασε στο Twitter την "αλληλεγγύη του προς τον πρόεδρο" αμέσως μετά το χαστούκι. Και η ακροδεξιά ηγέτης Marine Le Pen δημοσίευσε τη δική της καταδίκη, λέγοντας ότι "η δημοκρατική αντιπαράθεση μπορεί να είναι πικρή, δεν μπορεί όμως ποτέ να ανεχθεί τη σωματική βία". Ο Πρόεδρος Macron βρίσκεται σε περιοδεία στη Γαλλία και είχε μόλις επισκεφθεί μια ξενοδοχειακή σχολή στο Tain-l'Hermitage. 

Στο video η φάση του περιστατικού:

Copyright Κυριάκος Παράσογλου - CrashNews.gr © 2020. Design by Kostas Tsampalis