Δεν υπάρχει τίποτα πιο μοναχικό από την αιωνιότητα. Και δεν υπάρχει τίποτα πιο βολικό για μας από το να είμαστε ανθρώπινα όντα.
Αυτό που οι περιορισμοί της αντίληψής μας επιτρέπει να εννοούμε σαν αντικειμενικό κόσμο δεν είναι παρά το Σύμπαν των ενεργειακών πεδίων. Τα ανθρώπινα όντα είναι τα πρόσκαιρα δημιουργήματα των ενεργειακών απορροών σε κατάσταση τάξης. Φυσαλίδες ενέργειας. Ο καθένας μας είναι κλεισμένος σ’ ένα κουκούλι μαζί με μερικές τέτοιες απορροές. Η συνείδηση επιτυγχάνεται με την ευθυγράμμιση των απορροών που βρίσκονται μέσα στο κουκούλι με τις ελεύθερες απορροές. Δηλαδή κατά κάποια έννοια μια μορφή ενός ζεύγους δυνάμει σωματιδίων – αντισωματιδίων που μπορεί να θεωρηθεί ως ένα σωματίδιο που κινείται σ’ έναν κλειστό βρόχο στο χωροχρόνο έως την εξαΰλωσή του.
Στην πρώτη πράξη του θεατρικού έργου Η Τρικυμία1 του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, ένας από τους ήρωες, ο Φερδινάνδος, όταν πλέον αναγκάζεται να εγκαταλείψει το πλοίο που ναυαγεί, κραυγάζει: Η κόλαση είναι άδεια. Όλοι οι δαίμονες είναι εδώ.
Η απαρίθμηση των ποικίλων όψεων της δυστοπίας που συμβολικά ονομάζουμε δαίμονες θα αύξαινε αχρείαστα την ένταση της εσωτερικής πάλης ανάμεσα στην επιθυμία για εγκατάλειψη και στην ορμέμφυτη τάση για συνέχεια.
Και ας μη γελιόμαστε. Αυτό που για μερικούς περιγράφεται ως δυστοπία, για την πλειοψηφία της κοινωνίας αποτελεί αδιάφορη ή και ευπρόσδεκτη κανονικότητα. Η κοινωνία ήταν και παραμένει μια δολοφονική αρένα με εξάρσεις και υφέσεις στην κτηνωδία της.
Οι άνθρωποι που μ’ αγαπήσανε θα φύγουν. Κι η φύση θα ξαναγεννιέται κάθε χρόνο.
Κι εγώ θα φύγω. Αλλά θα μείνουν τα πουλιά να κελαηδούν, θα μείνει ο κήπος μου με τα πράσινα δέντρα του και το πηγάδι.
Τι θλιβερή όψη που έχει ο μουσκεμένος κήπος τα κρύα χειμωνιάτικα πρωινά, πριν την ανατολή: Το ξεθωριασμένο γρασίδι, Το άδειο μονοπάτι. Το βρεγμένο τραπέζι. Οι αναποδογυρισμένες καρέκλες. Τα πεσμένα φύλλα. Δεν υπάρχει ψυχή τριγύρω. Ήσυχη, δύσκολη και όμορφη ώρα.
Το κυπαρίσσι στέκει μόνο του δίπλα στο εκκλησάκι της αυλής. Αγέρωχο και σιωπηλό σαν δακρυσμένο μέσα στην πρωινή ομίχλη. Παρακολουθεί στο ρυθμό του δικού του χρόνου την αθέατη αναγέννηση που ετοιμάζεται υπόγεια. Ποιοι έχουν κυπαρίσσια* στον κήπο τους;
Κάθε άνθρωπος έχει δύο φορές πιθανότητες να εμφανίσει στη ζωή του κάποιο οξύ ψυχωσικό επεισόδιο. Κανείς μας δεν εξαιρείται.
Όταν έρθει εκείνη η στιγμή πρέπει να βρούμε τη δύναμη να συνειδητοποιήσουμε ότι η θλίψη, η οργή, η στενοχώρια, η αποτυχία και άλλα παρόμοια όσο δυσάρεστα κι αν είναι δεν είναι μόνιμες καταστάσεις. Είναι το ίδιο παροδικές με τη διάθεση ευφορίας, ικανοποίησης ή και αυταρέσκειας που επίσης βιώνουμε.
Όπως και οποιαδήποτε άλλη ψυχική ή σωματική δοκιμασία τα επώδυνα ψυχωσικά επεισόδια δεν έρχονται απροειδοποίητα.
Η μόνη προσωπική χειρονομία στην αυτοκτονία
είναι η αυτόχειρη εκτέλεση μιας κοινωνικής αποφάσεως.
Ηλίας Πετρόπουλος, Ποιήματα, Σελ.30.
Ο Μερσό πήρε το γράμμα στ’ αριστερό και το περίστροφο στο δεξί του χέρι. Δίστασε λιγάκι, έπειτα πέρασε το όπλο κάτω από το αριστερό του μπράτσο κι άνοιξε το φάκελο απ’ το γράμμα. Μέσα ήτανε μόνο ένα φύλλο χαρτί σε μεγάλο σχήμα, που πάνω του ήταν γραμμένες λίγες μόνο λέξεις, με τα μεγάλα άσχημα γράμματα του Ζαγκρέ:
Βγάζω απ’ τη μέση μόνο μισό άνθρωπο. Θα ’θελα πολύ να μη με κρίνετε αυστηρά, και θα βρείτε μες στο μπαουλάκι μου πολύ περισσότερα απ’ όσα θα ’πρεπε για να μη μείνουν ασυγκίνητοι όσοι με υπηρέτησαν ίσαμε σήμερα. Τα επιπλέον θα επιθυμούσα να διατεθούν για να βελτιωθούν οι συνθήκες ζωής των καταδικασμένων σε θάνατο. Γνωρίζω, όμως, ότι η απαίτησή μου είναι υπερβολική.
Η ζωή, η δράση και η δημιουργία του υπηρέτησαν τη σύζευξη του απολλώνιου και του διονυσιακού στοιχείου, τη γεφύρωση του έλλογου με το εκστατικό.
Ο Απόλλωνας απευθύνονταν στην υψηλή κοινωνία, από την εποχή που ήταν προστάτης του Έκτορα ως την εποχή που ανακήρυττε αριστοκράτες αθλητές. Ο Απόλλωνας υπόσχονταν ασφάλεια: Κατανόησε την ανθρώπινη φύση σου, πράττε όπως σου ορίζει ο πατέρας κι έτσι θα είσαι ασφαλής αύριο.
Ο Διόνυσος υπήρξε πάντοτε δημοτικός, θεός του λαού. Πρόσφερε ελευθερία: Λησμόνησε τη διαφορά και θα βρεις τον εαυτό σου· ενώσου με τον θίασο και θα είσαι σήμερα ευτυχισμένος. Οι χαρές του Διόνυσου απευθύνονταν σε μια εξαιρετικά πλατιά κλίμακα. Προέτρεπαν στη συμμετοχή ακόμη και τους σκλάβους, όπως κι εκείνους τους ελεύθερους που αποκλείονταν από τις παλιές αριστοκρατικές τελετές. Αγκάλιαζαν τις απλές απολαύσεις του χωριάτη που χόρευε τον πηδηχτό χορό πάνω σε λιγδωμένα ασκιά κρασιού, ίσαμε την ωμοφάγον χάριν του εκστατικού εκβακχευμένου.
Με τη νωχελική άνεση της ύστερης σοφίας, στα πλαίσια του δογματικού καθωσπρεπισμού των ανιστόρητων, κάποιες πολιτικές επιλογές του Μίκη Θεοδωράκη θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως ατυχείς. Αν συμβαίνει αυτό, τότε ίσως είναι το σημείο όπου ο σπουδαιότερος Έλληνας μουσουργός συναντάει τον σπουδαιότερο Έλληνα πολιτικό.
Νυκτωδία ή Νοτούρνο (από την ιταλική λέξη notturno, που σημαίνει νυκτερινό) στην κλασική μουσική ονομάζεται μια μουσική σύνθεση που είναι εμπνευσμένη από τη νύχτα ή ανακαλεί στον ακροατή την αίσθηση της νύχτας.
Καμία δημιουργία, κανενός μουσουργού δεν μπόρεσε να απομιμηθεί την ανατριχιαστική μαγεία που εκπέμπει μια φωνωδία λύκων, ιδιαίτερα τις έναστρες νύχτες. Με το ανάκρουσμα επιβάλλουν σιγή. Ύστερα επισκιάζουν κάθε άλλο ήχο στα δάση. Μπορείτε να αντιπαραβάλλεται τη "νυκτωδία των λύκων" στο τέλος της ανάρτησης, ας πούμε με το Nocturne Op. 15, No. 3 in G του Chopin, που θεωρείται από τα κορυφαία του είδους. Αν μπορεί να γίνει σύγκριση, το αποτέλεσμα είναι συντριπτικό. Δεν έχει νόημα να μιλάμε για διαφορές. Δεν υπάρχουν κοινά. Οι πηγαίες εκδηλώσεις της άγριας ζωής δεν αντιγράφονται.
Είναι εκείνες οι φορές που τα ουρλιαχτά των λύκων ενισχύουν την αίσθηση της οικειότητας και τη σύσφιξη των σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της αγέλης.
Πρόκειται για το αντίστοιχο των ανθρώπων που τραγουδούν γύρω από μια φωτιά τις γλυκιές νύχτες στην ύπαιθρο για να διώξουν τους φόβους τους και να αισθανθούν πιο κοντά ο ένας με τον άλλον. Με τον ίδιο τρόπο οι λύκοι επιβεβαιώνουν τους δικούς τους κοινωνικούς δεσμούς.
Μαθήμα ζωής από τον στίβο. Η 28-χρονη Ολλανδή δρομέας Σιφάν Χασάν έκανε μια από τις πιο εντυπωσιακές επιστροφές στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο. Στον τελευταίο από τους τέσσερις γύρους του αγώνα των 1.500 μέτρων η Χασάν συγκρούστηκε με μια άλλη δρομέα και έπεσε. Δεν εγκατέλειψε όμως. Και όχι μόνο μπήκε στην κούρσα αλλά κατόρθωσε και να τερματίσει πρώτη.
Πόση συστηματική δουλειά για πόσα χρόνια πρέπει να χρειάστηκαν για να αποκτηθούν αυτά τα αποθέματα της ψυχικής δύναμης και της σωματικής αντοχής για να αποκαλυφτούν σε μια κρίσιμη στιγμή και να δικαιώσουν τη θρασύτατη* αυτή υπερπροσπάθεια. Οι ανυποψίαστες ανταγωνίστριές της συνέχισαν να τρέχουν με τον ρυθμό των 1.500 μέτρων. Η ὠκύπους** Sifan Hassan επέμενε πεισματικά και τις ξεπέρασε τρέχοντας με ρυθμό 400.
Ο χειρότερος καιρός εδώ και 300 χρόνια! Ο στρατός αναπτύχθηκε για να συνδράμει τα διασωστικά συνεργεία. Σε περιοχές της δυτικής Γερμανίας η βροχή έφτασε στις ασύλληπτες ποσότητες των 150L / m2! Αρκετές περιοχές έχουν αποκοπεί, άνθρωποι αγνοούνται, χιλιάδες έμειναν χωρίς ηλεκτρικό, καταγράφοναι οι πρώτες δεκάδες νεκροί. Οικισμοί σε Ολλανδία, Γερμανία και Βέλγιο εκκενώθηκαν και συνεχίζουν να εκκενώνονται εσπευσμένα λόγω των επικείμενων κινδύνων από ισχυρές πλημμύρες. (videos)
Μ' έναν αυστηρό, μακάβριο και στοχευμένο τρόπο η κλιματική αλλαγή υποδεικνύει μερικούς από αυτούς που κυρίως ωφελήθηκαν δημιουργώντας την: Οι δυτικές ΗΠΑ και ο δυτικός Καναδάς ψήνονται, η δυτική Γερμανία καταποντίζεται. Αψίκοροι*, φτωχοί και αξιοθρήνητοι νεοφιλελεύθεροι ορθολογιστές**γιάπηδες το σύμπαν, η ζωή και η φύση δεν είναι αδιάφορα:Ἔστι Δίκης ὀφθαλμός, ὅς τὰ πάνθ' ὁρᾷ. (The Eye of Justice sees everything). Η αλαζονική άρνηση δεν επηρεάζει την κοσμική ισορροπία. Αλλά αυτές οι τετριμμένες λεπτομέρειες της καθημερινότητας δεν χρειάζεται να σας απασχολούν. Ο λογαριασμός έτσι κι αλλιώς πηγαίνει πάντα στον υπερήφανο και αδιάφορο λαό που έχει συνηθίσει να σας ανέχεται.
Σε κάποιον αγγλόφωνο λογαριασμό αναφέρονταν: "Το πέναλτι θα το βάλουν στο Βρετανικό Μουσείο, στην αίθουσα με τα υπόλοιπα κλεμμένα από όλο τον κόσμο." Ακόμη και Άγγλοι δημοσιογράφοι σχολίαζαν πως δεν ήταν πέναλτι και ότι η φάση θα έπρεπε να είχε διακοπεί πριν αρχίσει εξαιτίας της ύπαρξης δεύτερης μπάλας και μάλιστα στο σημείο του αγωνιστικού χώρου που εξελίσσονταν η αγγλική επίθεση. Η προηγούμενη και μοναδική διάκριση σε μεγάλη διοργάνωση από την Αγγλία υπήρξε στο Παγκόσμιο Κύπελο του 1966 με γκολ-φάντασμα ενάντια στην Γερμανία.
Η αμέσως επόμενη συμμετοχή της σε τελικό είναι η φετινή, με πέναλτι - εφεύρεση. Για να "επιστρέψει σπίτι", χρειάζεται κάθε φορά να διαλύει το ίδιο το άθλημα. Και κάπως έτσι η Αγγλία, με την αγωνία, το φόβο και την αμηχανία γραμμένα στα πρόσωπα των περισσοτέρων παικτών της, απέκλεισε στην παράταση τη σκληροτράχηλη Δανία και είναι έτοιμη να προσπαθήσει να ισοφαρίσει σε τίτλους την Ελλάδα, την Πορτογαλία και τη Δανία.